Hej Bella, Tack för ditt mail. Det var fint att läsa hur du försöker sätta dig in i din sons situation på förskolan och hjälpa honom att tolka en för honom säkert förvirrande situation. Du tar upp flera exempel på där budskapen från hans pedagog verkar ogenomtänkta och handla mer om den personens egna känslor, än om omsorg för din pojke. Det är ju svårt att veta hur hans pedagog resonerar och vad som ligger bakom hennes beteende. Det som går att göra är ju att beskriva på vilket sätt du önskar att din son och även du som förälder behandlas, gärna med mycket konkreta exempel på då du tycker att kommunikationen brustit. Att även små barn snappar upp stämningar och vad som sägs ”över huvudet” är det ingen tvekan om. För barn är detta dessutom ännu svårare att ta in då det naturligtvis inte finns en erfarenhetsbank och förförståelse att tolka informationen mot. Så ett konkret önskemål kan ju vara att ni aldrig pratar inför barnet, bara enskilt och efter tidsbokning så din son inte blir orolig om du går iväg t ex vid hämtning. Det är viktigt att komma tillrätta med ditt förtroende för förskolepersonalen, dels för din skull men även för din sons då han kommer att fånga upp ifall du tvivlar på om han har det bra där, vilket riskerar att påverka honom negativt. Om inte direktkommunikationen med pedagogen fungerar så tveka inte att gå till förskolechefen. Det är denne som har ansvar för att kontakten mellan hem och skola fungerar och som behöver prata direkt med sin personal, och kanske även behöver ta in hjälp från en extern handledare om det finns en bredare problematik i personalgruppen. Hoppas att detta kan hjälpa dig!