Barnklädesexperten Natali intervjuar stort barnklädesmärke | Vimedbarn - Topplistor för influencers

Barnklädesexperten Natali intervjuar stort barnklädesmärke

Denna vecka har jag ställt några frågor till grundarna av varumärket Nova Star för att ta reda på hur allt började för 10 år sen. ”Helena åkte ner till Kina och gjorde en liten produktion på 700 plagg och 5 styles. Som sålde slut direkt.”, läs hela intervjun med Nova Star här!

Hur kom ni på att starta Nova Star varumärket från början?

– När Helena Orlenius fick sitt första barn, Novalieh, 2004 fanns inga sköna streetkläder till tjejer. Coola och sköna unisexkläder började därmed sys vid köksbordet.

Hade ni investerare eller tog ni från egna pengar?

– Inga investerare utan började i liten skala och har jobbat uppåt.

Hade ni en klar vision från början, satte ni några ”core values” för företaget från början eller har de kommit lite med tiden?

– Planen från start var absolut inte vad det har blivit utan en hobby. Sedan har det inte kommit av sig själv utan krävt mycket arbete. Vår slogan ”Cool soft Swedish design” sattes tidigt och innebär sköna, funktionella, slitstarka kvalitetskläder med svensk streetdesign.

Hur gick ni till väga med er första produktion?

– Helena åkte ner till Kina och gjorde en liten produktion på 700 plagg och 5 styles. De sålde slut direkt.

Minns ni något som ni kan se tillbaka på nu som en rolig anekdot men som då kändes som att nu är det kört?

– När Helena var nere i Peking första gången och missade hon tåget till Shanghai och därmed även flyget som skulle ta henne till det viktiga första fabriksbesöket. Just då kändes det riktigt tungt men allt löste sig till sist.

Vad har varit svårast?

– Att få ihop tiden när vi haft små barn under hela den här tio års perioden. När det varit mässor och barnen är sjuka t.ex. men då har vi haft mormor och morfar som har varit ovärderliga.

Hur skulle ni beskriva er stil med tre ord?

– Skandinavisk, urban, street.

Om ni skulle ge några råd till andra som vill starta egen produktion vilka råd skulle det vara?

– Drivet bör inte vara att tjäna pengar utan skapandet och bygga ett varumärke. Kom på en bra idé och tro på den fullt ut. Kläder säljer sig inte själv utan varumärket och designen måste hjälpa till. Sök efter partner som känns trygg och har produktionskontakter. Svårt att gå direkt till fabrik från start.

Beskriv vårens kollektion, vad har ni inspirerats av?

– Miami beach, 80-tal.

Vad tror ni och hoppas ni att folk förknippar med Nova Star som varumärke?

– Street, bra kvalitet och sköna jeans.

Här hittar ni till Nova Star ››

 

”Det var också lite ”fult” att klä upp sina barn på den tiden”

Barnkläder, är fantastiskt roligt och spännande. Många av oss har drömt oss bort och tänkt hur det skulle vara och designa egna kläder. Jag imponeras ständigt av människor som vågar ta det där steget till att göra något eget och ännu mer av de som faktiskt lyckas att förvandla det till en lönsam och framgångsrikt företag. Oavsett vilken bransch man är i. Men särskilt barnkläder ligger många av oss varmt om hjärtat. Instagram svämmar över av barnklädeskonton och många visar upp dagens outfits på sina barn.

När jag fick mitt första barn 2001 fanns det väldigt få ställen att handla barnkläder. Internet var obefintligt och det fanns bara de vanliga kedjorna och några få specialiserade barnklädesbutiker i Stockholm. Det kan tyckas konstigt med denna överflöd vi har nu, men så var det. Det var också lite ”fult” att klä upp sina barn på den tiden.

Det fanns en butik inne i PUB huset, som sålde märken som Esprit och Mexx och NK kids hade lite mer exklusiva varumärken. Kedjornas plagg var fulla av små tecknade figurer och snygga och stilrena plagg var väldigt svåra att hitta. Idag är butikerna fulla av snygga plagg och att hitta fina och billiga barnkläder är ingen svår nöt att knäcka. På den tiden hade jag inte möjligheten att köpa precis vilka plagg som helst. Det blev billiga kläder hos kedjorna och mycket ärvda plagg. Jag sparade till att köpa ordentliga ytterplagg inför varje säsong. Jag bodde på den tiden i Bromma, ett område där de flesta hade gott om pengar och då kläddes barnen i Polarn och Pyret från topp till tå. Min son fick ett randigt blått och vitt set på sin första födelsedag. Jag var så stolt. Nu känns det väldigt långt borta – den där tiden i Bromma.

Läs också!

Barnklädesexperten – så håller du ditt barns fötter varma under vintern ››

/ Natali, barnklädesexpert och toppbloggare på Vimedbarn.se, besök gärna min blogg: natalis.se ››

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

stats