Forskning – Förskolan ger barnen försprång i lärandet | Vimedbarn - Topplistor för influencers

Forskning – Förskolan ger barnen försprång i lärandet

Många föräldrar har dåligt samvete över att deras barn börjar på förskola tidigare än andras. Ny forskningsrapport visar att barn som gått i förskola kan ha upp till ett års försprång på flera områden jämfört med jämnåriga barn.

I en ny amerikansk forskningsrapport konstaterar man att barn som gått ett år i förskola ligger mellan fyra månader och upp till ett år längre fram i matematik, språk och läs- och skrivkunnighet än vad de skulle ha gjort om de inte haft tillgång till lärande i förskolan. Det gäller alla barn men framförallt barn till låginkomsttagare.

– Den här effekten syns i alla länder, men det avgörande är vad föräldrarna gör med sina barn, snarare än vilken bakgrund de har. Därför är också föräldrautbildning viktig, säger Ingrid Pramling Samuelsson, professor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet, till SVT Nyheter.

2 av 5 inskrivna i förskolan

Till grund för rapporten ligger en sammanställning av forskningsstudier på amerikanska fyraåringar som går i förskolan. Slutsatserna av rapporten är att barnen har fördelar både på kort och lång sikt av det de lär sig där. I USA är 2 av 5 fyraåringar inskrivna i förskolan. I Sverige är siffran betydligt högre, här är 95 % av fyraåringarna inskrivna.

BLOGGA OM ÄMNET!
Blogga om ämnet, länka till artikeln och posta sedan ditt inlägg i kommentarsfältet nedan!

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

stats