Högt blodvärde !?

Diskutera tankar och funderingar om livet och hur vi kan må bra

Högt blodvärde !?

Inläggav anettejohansson » tis sep 23, 2008 10:17

På efterkontrollen hos bm hade jag högt blodvärde (164) o högt blodtryck. På henne lät de som att hon aldrig har vart med om att nån har högt blodvärde efter en grav. Hon sa att jag skulle kolla upp de nästa gång jag går till min läkare , jaha tänkte jag de kan ju inte va så farligt då eftersom de kan dröja år innan jag går till läkare...

Igår va jag hos den andra bm för att få ett nytt recept på cerazette så jag bad henne ta ett blodvärde oxå då.
O denna gången va de ännu högre (175) o blodtrycket va fortfarande högt o på henne lät de oxå som att hon aldrig vart med om för högt blodvärde.Normalt ska en kvinna ha mellan 120 - 150.
Hon sa att jag skulle ringa distriktläkaren o be om en tid där o kolla upp de här ordentligt.
Ringde idag o fick inte nån tid förrän den 8 nästa mån.
Undrar om nån vet va den kan handla om när värdet e för högt ? Va görs för att ta reda på orsaken ??
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Re: Högt blodvärde !?

Inläggav Mickis » tis sep 23, 2008 10:24

Vet inte varför blodvärdet är högt, jag trodde det var bra att ha högt?
Däremot har jag gått igenom apparaten med för högtblodtryck. Hade högt när jag skulle få nya p-piller innan graviditeten. Blev skickad till distriktsläkaren och gick igenom olika undersökningar och ett ekg.. Det hela slutade med att jag inte alls hade högt blodtryck. Det verkar nämligen som om mitt blodtryck får spel när de mäter med en maskin. Tar någon ett manuellt blodtryck på mig så är det helt normalt. Var likadant under graviditeten. Blev inskickad till förlossningen med skyhögt blodtryck, men när det till slut, efter tre mätningar med maskin, kom en läkare och tog ett manuellt blodtryck så var det helt normalt..
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Mickis
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » tis sep 23, 2008 12:51

Nä de verkar som att de inte e bra o ha för högt b värde. Blodtrycket har dom mätt manuellt varje gång så isåfall e de fel på dom =))))).
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav dignelius » tis sep 23, 2008 21:33

Om man är uttorkad kan det tydligen "se ut" som att man har väldigt högt blodvärde. Får du i dig tillräckligt med vätska?
dignelius

Inläggav Öga » tis sep 23, 2008 21:54

Håller med dignelius. Hade själv Hb 140 vid efterkontrollen (iofs så väntade jag 15 veckor innan jag kom iväg mig till BM men ändå..) vilket jag tror beror på att jag tycks ha svårt att dricka vätska ordentligt om dagarna (..undrar varför..inte kan väl jag ha "nått" som distraherar mig hela dagarna heller =P )

Och sen hittade jag följande på sjukvårdsrådgivningens hemsida:

Höga värden, vad kan det bero på?

Höga värden kan bero på att man av någon anledning får i sig mindre syre än normalt. Som kompensation producerar då kroppen fler röda blodkroppar. Detta kan bero på rökning, lungsjukdomar eller långvarig vistelse på hög höjd.

Brist på vätska i kroppen kan också tillfälligt ge höga värden eftersom blodet blir mer koncentrerat när vätskeinnehållet minskar. Vätskebrist kan bero på att man har druckit för lite eller på att man har haft kräkningar eller diarré.

Det finns även en speciell sjukdom, som inte har med rökning eller lungsjukdom att göra, polycytemi, då kroppen bildar för mycket röda blodkroppar.

Om Hb-värdet är för högt kan man få behandling. Vilken behandling man får beror på vad som orsakar det höga värdet.
Öga
Alltid online
Alltid online

Återgå till Kropp & själ