Vrålåk eller budgetvariant – vad väljer du?
Rätt årsmodell, rätt sufflett, rätt fälgar. Svenska föräldrar lägger ner tusenlappar på att hitta det optimala vrålåket till sina bebisar. En viktig investering – eller bara rent skrytköp?
Många föräldrar lättar på plånboken i samband med att barnet kommer, det gäller kläder, leksaker men framförallt barnvagnen. 4 av 10 föräldrar är beredda att lägga ut 10 000 kronor på en ny barnvagn. Och kraven är höga: vagnen ska vara av rätt märke, snygg, lätt och manövrera och säker. Men hur har barnvagnen blivit vår nya statuspryl?
”Osäkerheten om att man gör rätt”
Trendanalytiker har sina teorier: När det gäller barnprylar generellt handlar det mycket om föräldrarnas osäkerhet. Man vill göra rätt. Man tror att åldersglappet mellan generationerna kan vara en orsak till att många känner tvivel och oro kring föräldraskapet. Att just vagnen blivit status har nog egentligen en ganska enkel förklaring, det är ju den som syns mest utanför hemmet. Signalen till andra blir att ”vi lägger pengar och engagemang på våra barn”.
Men hur gör du som förälder? Vart går gränsen för hur mycket du kan tänkas lägga på en barnvagn?