frågor gällande föräldrapenning?

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

frågor gällande föräldrapenning?

Inläggav hellokitty » lör jun 12, 2010 20:39

nu har jag lite frågor här och gick in på försökringskassan.se som som vanligt ligger nere när jag skall kolla något *suck* men nån kanske vet här :)

för det första undrar jag va ni anser gällande att "rädda" sin sgi? är det väert de eller e de mer värt att spara dagar? jag kommer vara arbetslös efter föräldraledigheten och mitt mål är att va hemma så länge som möjöligt!

och vad är det som gäller för de lägsta dagarna alltså dom som e 180 kronor per dag, när får man börja ta ut dom? stämmer de att mannen måste plocka ut minst 60 dagar innan ja får börja ta ut mina lägsta dagar? fär då vet ja inte hur vi ska få ihop det eftersom min man precis fått ett nytt jobb, inte tagit ut några dagar och måste jobba måndag till frdag hel tid? jag tar ut 4 dagar i veckan så han skulle ju kunna ta ut lördagar och söndagar men de får man tydligen inte utan att tra utantingen fredag eller måndag också?

HJÄÄÄÄLP :D
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Re: frågor gällande föräldrapenning?

Inläggav Redhotwera » lör jun 12, 2010 22:30

Nej han behöver inte ta några dagar innan du kan ta dina lägsta. JAg tror att du måste ta ut 100 dagar, eller nåt sånt, innan du kan börja ta av dina lägsta dagar.

Du får ju ditt andra barn innan det första är 1 år och 9 månader, då behåller du din SGI.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » lör jun 12, 2010 22:43

tack för ditt svar. nej ja behåller väl inte sgi:n? utan bara föräldrapenningen...
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » lör jun 12, 2010 22:57

Ja, vad det nu är. Pengarna blev detsamma i alla fall. :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav alexmamma » sön jun 13, 2010 08:42

Du måste dock ta ut motsvarande 100 % från det är äldsta barnet fyller 1¨år för att behålla din sgi. Detta fram till nästa barn är fött.
Bild

Bild

Bild
alexmamma
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav hellokitty » sön jun 13, 2010 12:53

okej okej vet du hur det är med de där med att få ut sina lägsta dagar? de kan väl inte va så att pappan också måste ta ut 60 dagar innan ja får ta ut?
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » sön jun 13, 2010 22:13

Nej, pappan behöver inte ta en enda dag innan du tar dina lägsta. Mina dagar för Edwin är slut, inklusive lägsta. Hans pappa har inte tagit en enda dag.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » sön jun 13, 2010 22:15

okej jag blev lite orolig när min vän sa det :) men nu vet jag det *puh* nu är det bara att bestämma om det är värt att skydda sgi:n eller spara dagar.. svårt då ja inte riktigt vet va ja ska med den till hehe
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » sön jun 13, 2010 22:43

Jag hade inget jobb mellan barnen och ville skydda den för jag skulle ju inte kunna jobba upp pengen.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » mån jun 14, 2010 08:33

jo det kan jag ju ¨såklart förstå då! men jag kommer ja ha nya föräldrapenningdagar att ta ut när sonen är 15 månadert typ så pengen blir ju samma i vilket fall. det är väl de sen när ja inte ska vara föräldraledig längre, söka nytt jobb och om ja då ska va hemma med sjukt barn typ de e väl då ja inte får betalt men de känns sååååå långt borta. nån som vet om man kan göra så här, om ja inte tar ut 5 dagar nu med charlie utan gör de när nästa unge passerar 1 år får ja behålla min sgi då fast jag inte gjorde de med charlie o inte jobbar emellan? eller e den redan sabbad då likssom.... dessa val i livet :P
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav IdaLuun » tis mar 28, 2017 11:13

Hej,

Vi tyckte att försäkringskassans verktyg inte gav en så bra överblick, så vi gjorde ett eget verktyg som även andra kan använda om man vill via http://www.barnledig.se
IdaLuun
Nykomling
Nykomling

Återgå till Arbete & ekonomi