Unga föräldrar

Nytt på VMB! Är du gravid? Här pratar du med andra gravida, dela erfarenheter, ge tips och råd. Här får du svar på dina frågor.

Unga föräldrar

Inläggav pluppson » fre okt 16, 2015 16:58

Hej, det är jag som är pluppson. Jag är 18 år och gravid. 6 veckan så det hela är rätt nytt! Jag pluggar ekonomi och vill utbilda mej till revisor, bor ihop med pappan till barnet och bröllop planeras fast nu vart datumet uppskjutet ett år efter som jag inte vill gifta mej gravid. Ett litet mirakel kom emellan!
Det va lite kort om mej!
Nu vill jag veta lite mer om andra unga föräldrar, vilka är ni? Hur upplevde ni graviditeten? Fick ni stå offer för många fördomar? Hur var det att droppa bomben för era föräldrar? Och massa mer, såklart!
pluppson
Nykomling
Nykomling

Re: Unga föräldrar

Inläggav DigitalChoklad » tor okt 22, 2015 23:45

Grattis! :)

Jag blev gravid när jag var 19 och min man 18år. Vi hade då varit tillsammans i ca 4år.
Jag började studera till sjuksköterska det året, så jag var gravid första terminen där. Det gick bra, allt beror ju på hur ens graviditet är ^^
Jag tog föräldraledigt/studieuppehåll en termin och sen hoppade jag på studierna igen.
Jag läser nu sista terminen på utbildningen och min son är 2,5år. Jag skriver lite om mamma-studentlivet i min blogg (http://digitalchoklad.vimedbarn.se/).

Fördomar? -nja. det var väl busschauffören som reagerade när jag åkte på barnbiljett och var gravid :P Sen vet jag inte vad som sagt bakom min rygg, men till oss har det varit positiva kommentarer från vänner och familj.

Att berätta var skitnervöst, mest för min mans pappa. Men det gick bra, fick låta det sjunka in :P

Hoppas allt går bra och lycka till med bebis och studierna :)
DigitalChoklad
Nykomling
Nykomling

Inläggav josefiinpe » sön dec 06, 2015 17:39

Hejhej! 20årig mamma här till en 11månaders dotter. Iofs fyller jag 21 den 9e dec och dottern fyller 1år den 13e december. Blev gravid vid 19årsålder, sjukskriven och hade en väldigt jobbig graviditet. Men till slut kom miraklet ut! Har endometrios och egentligen väldigt liten chans att bli gravid, men allt kan hända.. inte nog med dottern, så är jag gravid igen, v22! Har fått vara med om allt från hyllningar till fördomar, och har ju 1,5 graviditet i erfarenhet så bara skriva om du undrar över något! :D

http://www.josefiinpe.vimedbarn.se
josefiinpe
Nykomling
Nykomling

Inläggav loveochjag » lör dec 19, 2015 13:41

Hejsan!
Mitt namn är Alva och jag är 20 år och har en dotter på 14 månader.
Har varit ensamstående från start, bodde i familjehem när jag plussade, föredetta missbrukare och har även en psykisk sjukdom, bipolär så fördomar är vardagsmat för mig. Har sen under grav fått ta emot det mesta man kan tänka sig men skakar av mig det nu för det är somsagt bara skit.
Under grav så mådde jag nog ganska bra, inget illamående och märkte inte ens att jag var gravid om det inte var för smärtan som jag hade i början av grav. Sedan i v18 slog foglossningarna in och jag kunde knappt röra mig men lyckades ändå fixa med allt och skruvade spjälsäng och skit alldeles ensam i våran 2a. Gick över 9 dagar och hade en traumatisk förlossning och öppnade mig knappt något alls trots att dom tillslut gav mig dropp. Men efter 36 timmar så föddes Love den 18 Oktober klockan 12.23.

Vi bor utanför Falun med våran hund och jag pluggar till undersköterska inom psykiatrin och love har ännu inte börjat på dagis ännu men som det ser ut nu så börjar hon den 18 Januari om jag inte hinner ändra mig eller kanske flytta. Isåfall får hon börja efter sommaren.
Tycker det har varit förvånansvärt enkelt att vara mamma, alla sa att det skulle vara så jobbigt men ser verkligen inte vad som är så jobbigt. Hon sover hela nätter och har gjort sen hon var några dagar gammal och allt rullar på men sedan har jag ett ovanligt snällt barn också har jag fått höra, haha. Det jobbigaste är att det går så fort och att Love var en liten superbäbis och satt själv redan vid 4,5 månader och började även då att åla sig och ställa sig på alla fyra. Men jag tror det kommer gå super för dig.
Lycka till! :)
loveochjag
Nykomling
Nykomling

Inläggav belleen » lör feb 06, 2016 21:54

Heej! :D

Jag är 21 år & väntar mitt första barn i sommar. Kanske inte så jätteung men inte heller gammal, vet inte vad som räknas som ung mamma riktigt?? Men iaf jag är färdig undersköterska och jobbar som timvikarie. Dom första veckorna har varit väldigt jobbiga, mått illa nästan hela tiden men nu börjar det äntligen försvinna annars har det gått bra. Har inte stött på några fördomar eller dåliga reaktioner som tur är :)
belleen
Nykomling
Nykomling

Inläggav marcytheone » tor feb 18, 2016 20:23

Hej mitt namn är Marcela och är 26 år gammal och väntar mitt första barn med min fästman. Hade det bra i början av graviditet men nu sista veckorna har jag en jobbig graviditet så nu är jag sjukskriven men annars jobbar jag som barnskötare.
bloggar om allt och hur det är jobba i förskola och få ett eget barn.

Spana in min blogg :)

marcelacatarino.vimedbarn.se
marcytheone
Nykomling
Nykomling

Inläggav Goteborgsmamman » lör aug 27, 2016 19:28

Hej på er!

Malin heter jag och när jag var 25 år så var jag tvåbarnsmamma. Det har och är underbart. Den stora är nu 2 år och den yngsta 9 månader så de kom ganska tätt.
Jag bloggar på http://goteborgsmamman.se om ni vill läsa mer :)

Kram <3
Goteborgsmamman
Nykomling
Nykomling

Inläggav empalizer » ons jan 25, 2017 16:01

Hej!

Jag var 19 när jag blev gravid och 20 när vårt lilla mirakel kom :) Det har varit helt fantastiskt! Varit tillsammans med min sambo i 4,5 år han är även pappa till vår son som blir 3 år i nästa vecka.
Igår plussade jag igen och går allt som det ska så blir vi 4 till oktober :)
empalizer
Nykomling
Nykomling

Återgå till Gravid forum