Häng med oss #LOPPIVIMEDBARN

Gravid? Här är 4 tips på roligare helgdryck

Om man är van att ta ett glas vin när man kommer hem ifrån jobbet på fredagen eller till maten då och då är det lätt att känna att man går miste om detta och byter ut det mot ett glas bubbelvatten. Här är fyra tips på roligare helgdryck för dig som gravid. 

 

Annons

Även om man inte längtar efter eller är sugen på alkohol kan det vara kul att hitta lite roligare alternativ till dryck när det är helg eller fest. Men många gånger bygger alternativen på sötsliskiga läsk-varianter och man kanske inte vill få i sig så mycket socker. Idag finns det mycket kul att välja på, som inte bara är alkoholfria alternativ till öl och vin.

Must

En helt fantastisk dryck är musten, som inte ska blandas ihop med juicen. Must är 100 % saft från frukt och inga tillsatser eller sötningsmedel är tillåtna. Den vanligaste sorten är äppelmust, men man kan även göra must av päron. Köp gärna en ekologisk variant och prova dig fram mellan olika märken vilken du gillar bäst. Idag finns det must på både flaska och i tetrapak och går att hitta i både mataffär och på Systembolaget. Man kan också testa att lämna in egen fallfrukt på ett musteri eller musta hemma i köket.

Bubbel

Ibland kräver tillfället bubblor. Den absolut bästa alkoholfria bubblet som finns på marknaden är enligt många källor Champagne-gurun Richard Juhlins mousserande vin. Lite dyrare, 89 kr, men nästan lika bra som det bubbel du normalt dricker och finns nu även som rosé-bubbel. Köps på Systembolaget.

Läs också: ”Släpp in din partner tidigt”

Ginger beer

Ginger beer, eller ingefärsdryck, har inget med öl att göra utan är ett fantastiskt alkoholfritt, alternativ med mycket smak, till läsk. Man kan testa att göra det hemma, då bestämmer man själv över balansen mellan ingefära, sötma och syrlighet. Annars finns det att köpa på flaska på Systembolaget eller i välsorterade mataffärer. Innehåller en del socker, men är otroligt uppfriskande en varm sommardag. Servera i vinglas med ett par isbitar i.

Appletiser

En kombination mellan äppelmust och bubbel är Appletiser som just har tillsatt bubblor i musten. Då får man en lite roligare dryck utan en massa tillsatser. Uppskattas mycket av barnen! Finns i välsorterade mataffärer.

Källa: Lifewtihkids.se. Foto: Anna Roström/Life with kids

Gillade du den här texten? På lifewithkids.se kan du och din partner prenumerera på dagliga texter om graviditet och första året som föräldrar. Life with kids har sammanställt ny forskning, riktlinjer från myndigheter, erfarenheter från andra föräldrar, omvärldsbevakning från andra länder och fakta ifrån landets tyngsta källor. Helt osponsrat, opartiskt och reklamfritt. Just nu kan du testa tjänsten gratis i 30 dagar!

Därför ska du äta folsyra innan vecka 12

Vill du bli gravid eller har du redan en bebis i magen? Då kan det vara bra att komplettera din kost med folsyra i tablettform. Läs om folsyra och dess positiva egenskaper här.

 

Annons

Det finns en hel del mat som innehåller folat men det är långt ifrån alla som får i sig den mängd kroppen behöver. Om du vill bli gravid kan det därför vara en fördel att äta folsyratillskott redan när ni börjar försöka. Folsyra och folat är olika former av B-vitamin, folat finns naturligt i mat medan folsyra är konstgjort och tar lättare upp av kroppen. Folat, eller folsyra, är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar. Brist på folat ger anemi, alltså blodbrist.

3 frågor om folsyra

Finns det mat med folsyra i sig?
Ja, i baljväxter som bönor, gröna ärter och linser. Men även i broccoli, blomkål, björnbär, hallon och jordgubbar. Du kan även få i din folsyra om du äter fullkornsprodukter som bröd, råris och fullkornsgryn.

Hur mycket ska man äta? 

Är du gravid rekommenderas det att du tar tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till tolfte veckan.

Varför ska man äta folsyra?

För att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Men det är viktigt att fortsätta äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten.
Källa: Livsmedelsverket.se

Fetma hos mamman ökar risken för fostermissbildning

Risken för allvarlig fostermissbildning ökar om den gravida mamman är överviktig eller lider av fetma. Det visar en forskning gjord vid Karolinska Institutet och Sachsska barn- och ungdomssjukhuset. 

Annons

I ett pressmeddelande från Södersjukhuset redovisades en ny forskning angående gravida och övervikt. Förekomsten av övervikt och fetma ökar i Sverige och i världen. Martina Persson forskar om fetma och diabetes hos gravida, barn och ungdomar. I sin senaste studie har hon tittat på den blivande mammans BMI vid det första inskrivningsbesöket på mödravården och allvarliga missbildningar diagnostiserade hos barn inom det första levnadsåret.

─ Ju mer överviktig den blivande mamman är desto större är risken för allvarlig missbildning hos fostret, säger Martina Persson, barnläkare och forskare vid Institutionen för Medicin, Karolinska Institutet och Sachsska barn- och ungdomssjukhuset.

”Jag rekommenderar inte viktnedgång under graviditet”

Förutom övervikt/fetma finns en rad andra faktorer som kan påverka fostrets utveckling negativt som t.ex. att röka, missbruka alkohol och läkemedel. 
─ Man kan i många fall minska risken för komplikationer under graviditet genom att leva hälsosamt, äta bra kost och vara fysiskt aktiv. Jag rekommenderar inte viktnedgång under graviditet. Men en kvinna med övervikt eller fetma behöver inte öka lika mycket i vikt under graviditeten som en normalviktig kvinna, säger Martina Persson.
─ Vill man ha stöd ska man ta hjälp av sin barnmorska på mödravården, säger Martina Persson.

Källa: Studien publiceras i The BMJ (tidigare The British Medical Journal) den 15 juni och kan läsas i sin helhet på: www.bmj.com/content/357/bmj.j2563
Foto: Istockphoto 

Vad är foglossning?

Foglossning är något som drabbar många gravida. Chefsbarnmorskan Sofie Låftman från Danderyds Sjukhus Barnmorskemottagning berättar om vad foglossning är och vad som händer under graviditeten när man får foglossning, hur det känns och mycket mer.

Annons

Prenumerera på vår YouTubekanal ››

Läs också: Foglossning, så kan du lindra det 

Mer på vi med barn

Ställ dina frågor om att bli gravid, graviditeten och förlossningen till barnmorskorna Sofie Låftman och Pia Hjelmqvist från Barnmorskemottagningen på Danderyds sjukhus. Fråga barnmorskan online ››

Gravid? Anmäl dig till Vi med barns gravidbrev ”vecka för vecka” och följ din graviditet och bebisens utveckling direkt i inkorgen. Läs mer och anmäl dig ››

Foto: Carin Wesström

Hur många är många ultraljud?

Hur många ultraljud kan man göra när man är gravid? Chefsbarnmorskan Sofie Låftman från Danderyds Sjukhus Barnmorskemottagning berättar om ultraljud och hur man i Sverige ser på ultraljud under graviditeten.

Annons

Prenumerera på vår YouTubekanal ››

Se också: vilka ultraljud gör man under en graviditet? ››

Mer på vi med barn

Ställ dina frågor om att bli gravid, graviditeten och förlossningen till barnmorskorna Sofie Låftman och Pia Hjelmqvist från Barnmorskemottagningen på Danderyds sjukhus. Fråga barnmorskan online ››

Gravid? Anmäl dig till Vi med barns gravidbrev ”vecka för vecka” och följ din graviditet och bebisens utveckling direkt i inkorgen. Läs mer och anmäl dig ››

Foto: Carin Wesström

Hur kan man undvika farorna under graviditeten?

Chefsbarnmorskan Sofie Låftman från Danderyds Sjukhus Barnmorskemottagning berättar om hur man undviker faror under graviditeten som havandeskapsförgiftning. Här får du veta mer om symtom på komplikationer under graviditeten och vad du bör göra. 

Annons

Prenumerera på vår YouTubekanal ››

Se också barnmorskans svar på de vanligaste farorna under en graviditet ››

Mer på vi med barn

Ställ dina frågor om att bli gravid, graviditeten och förlossningen till barnmorskorna Sofie Låftman och Pia Hjelmqvist från Barnmorskemottagningen på Danderyds sjukhus. Fråga barnmorskan online ››

Gravid? Anmäl dig till Vi med barns gravidbrev ”vecka för vecka” och följ din graviditet och bebisens utveckling direkt i inkorgen. Läs mer och anmäl dig ››

Foto: Carin Wesström

Vad gäller kring värden och tillskott under graviditeten?

Folsyra har du säkert hört att du ska ta under de första tolv veckorna av din graviditet, och helst innan också. Här berättar barnmorskan Chefsbarnmorskan Sofie Låftman från Danderyds Sjukhus Barnmorskemottagning om värden under graviditeten och vad man som gravid kan behöva ta extra tillskott av och varför det är bra när man är gravid. 

Annons

Prenumerera på vår YouTubekanal ››

Läs också: Därför ska dy äta folsyra innan vecka 12 ››

Mer på vi med barn

Ställ dina frågor om att bli gravid, graviditeten och förlossningen till barnmorskorna Sofie Låftman och Pia Hjelmqvist från Barnmorskemottagningen på Danderyds sjukhus. Fråga barnmorskan online ››

Gravid? Anmäl dig till Vi med barns gravidbrev ”vecka för vecka” och följ din graviditet och bebisens utveckling direkt i inkorgen. Läs mer och anmäl dig ››

Foto: Carin Wesström

Järnbrist under graviditeten – vad kan man göra?

Är du gravid kan du drabbas av järnbrist. Chefsbarnmorskan Sofie Låftman från Danderyds Sjukhus Barnmorskemottagning svarar på vad det beror på, vad man kan göra, och varför det är viktigt att kontrollera järnvärdet under graviditeten. 

Annons

Prenumerera på vår YouTubekanal ››

Läs också: 10 vanliga frågor som BVC får ››

Mer på vi med barn

Ställ dina frågor om att bli gravid, graviditeten och förlossningen till barnmorskorna Sofie Låftman och Pia Hjelmqvist från Barnmorskemottagningen på Danderyds sjukhus. Fråga barnmorskan online ››

Gravid? Anmäl dig till Vi med barns gravidbrev ”vecka för vecka” och följ din graviditet och bebisens utveckling direkt i inkorgen. Läs mer och anmäl dig ››

Foto: Carin Wesström

Annons

Är du gravid och sitter och längtar efter att kunna äta de där goda ostarna på kvällarna? Search no more! Det finns massa goda saker du kan lägga på charkbrickan, även när du är gravid

Att vara gravid behöver inte alltid innebära att du endast ska leva på det hälsosammaste brödet och vatten under de kommande nio månaderna. Som gravid söker du ofta på internet på vad som är okej att äta eller inte, och att googla saker när man är gravid kan ju bli ett orosmoment i sig. 
Oron för att drabbas av listeria eller toxoplasma är oftast obefogad. Det är väldigt ovanligt att man smittas av det, men för att du ska kunna känna dig lugn så har LOPPI tagit fram några tips och råd för hur du ska kunna lyxa till det med en charkbricka även under din graviditet.

Läs också: 6 råd om kost till dig som ammar

Charkuterier är något av det bästa som finns och när du har tröttnat på tacos på fredagen och bara vill slappa framför tv:n, så är det ett perfekt alternativ! LOPPI har tillsammans med Åsa Rosengren som är mikrobiolog på Livsmedelsverket, benat ut vad du kan äta och hur du ska göra för att kunna äta vissa saker. Gör dig redo att gå till affären och inhandla mängder av gott som du kan lägga på charkbrickan. Kanske är det så att du måste planera brickan några dagar i förväg men vad gör väl det när allt detta faktiskt går att äta med gott samvete. Du behöver inte oroa dig längre!

Skinka och salami
Parmaskinka, serranoskinka och annat torkat, kallrökt eller gravat kött går bra att äta om du fryser in det först. Om du köper det över charkdisk eller de som är i färdiga förpackningar ska du frysa in dem tre dagar i förväg, efter det går det bra att äta.
– Om du fryser in köttet i tre dygn dör eventuella toxoplasmaparasiter, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog på Livsmedelsverket.
Du kan även lägga dem i ugnen och hetta upp dem, då kan du ha de som chips på brickan. Samma sak gäller med salami, hetta upp eller frys in i tre dygn innan du äter. Toxoplasmaparasiten dör vid djupfrysning, minst -18 grader i tre dygn, och vid matlagningstemperatur över 70 grader, det vill säga när det bubblar.

Läs också: Så får förskollärarna mer tid för ditt barn – 10 tips

Hårdost
Hårdost som manchego, grevé och parmesanost går utmärkt att äta, både pastöriserad och opastöriserad.
– Du kan äta hårdost när du är gravid eftersom att listeriabakterien inte kan föröka sig i en hårdost, berättar Åsa Rosengren.
Tips! De runda röda babybel-ostarna kan du lägga upp på brickan tillsammans med mjukost och annan bredbar ost i tub. Fetaost kan du också använda dig av om den är gjord på pastöriserad mjölk.

Mögelost
Det finns vissa ostar som du inte kan äta som gravid, som helt enkelt får vänta till senare. Mögelost som camembert är en av de ostarna du ska undvika.
– Chevré, camembert och andra mjuka eller halvmjuka mögel- eller kittostar kan innehålla bakterien listeria. Även om de är gjorda på pastöriserad mjölk kan de förorenas med listeria efter pastöriseringen. Risken för infektion är liten, men dessa ostar bör du därför undvika när du är gravid, säger Åsa Rosengren.

Paté
Brukar du ha paté på din charkbricka? Den får du hoppa över som gravid. Men ett alternativ till patén är leverpastej. Det är dessutom bra att äta under graviditeten eftersom du lätt kan få brist på järn som gravid.

Mozzarellaost 
Fyll din charkbricka med en liten caprese, mozzarella går utmärkt att äta även när du är preggo. Ta en nyförpackad mozzarella och blanda i tomater tillsammans med flingsalt, lite basilika och olivolja. För att göra det ännu matigare kan du skära en baguette i skivor och steka det i olivolja med lite salt och sedan lägga capresen där på.

Andra goda saker att ha på charkbrickan:
– Olivkräm
– Pesto
– Tapenade
– Fikon
– Oliver
– Jordgubbar
– Vindruvor
– Marmelad
– Nötter

Läs också: Första tiden med bebis – 6 saker att tänka på

Text: Linda Wallner från LOPPI Gravid & Baby
Foto: Istockphoto

Annons

Bröstmjölken innehåller alla de näringsämnen ditt barn behöver för att växa och utvecklas under de sex första månaderna. Barnet tar den näring det behöver. För att du själv inte ska få för lite näring är det viktigt att du väljer bra och näringsrik mat. Du behöver lite mer av de flesta näringsämnen när du ammar. Här är några tips och råd från Livsmedelsverket. 

1. Välj särskilt mat som innehåller mycket D-vitamin, omega 3-fett och folsyra. Det är också bra att fylla på lagret av järn efter graviditeten genom att äta järnrik mat.

2. Drick mycket vatten. Du behöver ungefär en liter extra vatten per dygn när du ammar eftersom att det går åt vätska till bröstmjölken. Drick när du är törstig så får du i dig tillräckligt. Undvik läsk och saft, eftersom att det varken ger dig eller barnet näring utan bara onödiga kalorier.

3. Alkohol och amning. Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin motsvarande 1-2 gånger i veckan.

Läs också: ”Jag skämdes för att jag inte kunde amma”

4. Undvik ginseng. Du bör helt undvika ginsengprodukter. De är olämpliga när du ammar. Var också försiktig med algprodukter som innehåller mycket jod. Alltför höga doser jod kan vara skadligt.

5. Kaffe och te. Du behöver inte dra ner på mängden kaffe eller te när du ammar. Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet.

6. Titta efter nyckelhålet. Om du på ett enkelt sätt vill hitta nyttigare mat kan du ta hjälp av nyckelhålet – både när du handlar och när du äter ute. Nyckelhålsmärkt mat innehåller mindre och nyttigare fett, mindre socker och salt och mer fibrer än andra livsmedel av samma typ.

Källa: Livsmedelsverket
Foto: Istockphoto

Läs också: Så slutar man amma sitt barn till sömn – barnpsykologerna svarar

Annons

Att vara gravid är en utmärkt anledning att börja träna, om man inte redan gör det. Träningsproffset Annica Englund ger sina absolut bästa tips till dig som vill komma igång!

När en ny liten människa växer inom dig är det viktigt att ta hand om kroppen, för bådas skull. LOPPIs profil Annica Englund är utbildar sig till PT och blir därmed expert på träning för alla – inklusive gravida. I bloggen ger hon sina bästa tips på vad man ska tänka på när man vill träna som gravid.

 

Du hittar Annicas bästa tips för dig som vill träna som gravid här!

Annons

Snart är midsommar här vilket såklart innebär en massa härlig mat. Men vad får du som är gravid på midsommar äta? Vimedbarn.se har listat allt du får stoppa i dig – och farorna du bör undvika.

Att följa de vanliga kostråden för gravida är ofta inga större bekymmer till vardags. Men när det är dags att fira midsommar kommer många traditioner på traven för många, och alla är inte helt passande för dig som är gravid. Vilka av dina favoriter bland midsommarbordets klassiker är okej att äta som gravid? Kika på vår lista här!

Mat som är okej att äta som gravid på midsommar

Sill och inlagd sill. Helt okej att äta 2-3 gånger i veckan, så har du inte dragit igång veckan med sillfrossa kan du gott ta för dig från midsommarbuffén.

Räkor. Även här finns restriktioner för 2-3 gånger i veckan, framför allt för dig som äter egenfångade skaldjur.

Lax. Proppat med Omega 3-fett (DHA) som är viktigt för dig som gravid. Tillagad lax är fritt fram att äta, men vissa sorter bör du akta dig för. Spana in listan på vad du ska undvika längre ner!

Jordgubbar. Fritt fram att frossa! Jordgubbar är dessutom rikt på järn vilket de flesta gravida kan behöva tillskott av.

Fiskrom. Livsmedelsverket anger inga specifika restriktioner för fiskrom, men att utgå från listan över vilken fisk som är okej och inte är bra att utgå från. Fråga din barnmorska om du är osäker.

Skagenröra. En klassisk skagenröra innehåller räkor och fiskrom, vilket överlag är okej att äta 2-3 gånger i veckan. Skagenröra innehåller också majonnäs som i de flesta fall innehåller rå äggula. Att äta rått ägg är okej så länge det är från Sverige eftersom det inte ska innebära någon risk för salmonella. Var dock försiktig utomlands.

Hårdost. Hårda ostar som grevé, herrgårdsost, parmesan, gruyère, appenzeller och emmentaler gjord på pastöriserad och opastöriserad mjölk är helt okej.

Färskost i ask. Inga problem, eftersom den upphettas vid tillverkningen.

Smält ost. Ost som upphettats till bubblande läge är helt okej.

Nyförpackad gravad och rökt med gravad eller rökt fisk.

Mat du ska undvika eller vara försiktigt med som gravid på midsommar

Alkohol. Gäller i alla lägen som gravid. Alkohol passerar direkt över till ditt barn via moderkakan, och fostret är mycket känsligare för alkohol än vad du är.

Rökt fisk som inte är nyförpackad.

Gravad fisk som inte är nyförpackad.

Patéer som närmar sig utgångsdatum. Kan innehålla listeria.

Parmaskinka. OBS! Funkar om den varit fryst i tre dygn innan du äter den.

Mögelost och kittost. Till exempel: till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio.

Färskost och mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk. Kan innehålla listeria, även om risken är mycket liten.

Fetaost gjord på opastöriserad mjölk.

Strömming och sill från Östersjön.*

Surströmming från Östersjön.*

Vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern.*

Sik från Vänern och Vätttern.*

Röding, vildfångad från Vättern.*

*Kan innehålla dioxin och PCB, men är okej att äta 2-3 gånger per år.

Källa: 1177.se och Livsmedelsverket.se.

stats