Det här måste du veta innan du gör reklamsamarbeten | Vimedbarn - Topplistor för influencers

Det här måste du veta innan du gör reklamsamarbeten

Att marknadsföra produkter och tjänster i sociala medier och bloggar blir allt vanligare. Men vad är det egentligen som gäller när man gör reklam för något? Ibland kan det kännas otydligt och svårt. Vi har förenklat informationen till dig – om du följer våra råd följer du också konsumentverkets rekommendationer.

Konsumentverkets vägledningen för marknadsföring i sociala medier är till för att underlätta för influencers och företag att göra rätt. Idag finns det ingen lag som säger exakt hur man ska reklammärka ett samarbete, men att skriva “I samarbete med…” är inte tillräckligt som reklammärkning. Tydlighet är a och o – dina följare ska kunna urskilja direkt om det rör sig om reklam eller inte.

Konsumentverket har nyligen gjort en granskning av reklamidentifiering på instagram. Det har nämligen kommit signaler om att det förekommer dold marknadsföring på sociala medier, vilket inte är tillåtet enligt marknadsföringslagen. Det visade sig att väldigt många inte gör korrekta märkningar när de marknadsför produkter åt företag.

Så för att vara på den säkra sidan när du postar kommersiellt innehåll på din blogg eller sociala medier ska du:

– Tydligt skriva ut “reklam” i början av inlägget, “samarbete” räcker inte för att visa att det är reklam. Om du som influencer skriver “i samarbete med…” riskerar du att stämmas av konsumentverket för bristande reklamidentifiering.

– Använda andra färger och typsnitt än vad du gör i ditt andra innehåll

– Använda någon symbol eller ett annat utformande som tydligt avviker från ditt övriga innehåll – exempelvis en flik på bilden i ditt flöde märkt med “reklam”.

Det här är några saker du kan göra, huvudsaken är att det är tydligt och att reklammarkeringen kan uppfattas direkt. Ett tips är att skriva “Reklam för [företag]”, det är en tydlig och korrekt reklammarkering enligt konsumentverket. Konsumenten, det vill säga dina följare, ska ha en möjlighet att snabbt avgöra om det rör sig om marknadsföring eller ett “vanligt” inlägg.

Om du ska göra samarbete och reklam för företag på din blogg eller i dina sociala medier så rekommenderar vi att du läser igenom den senaste granskningen från konsumentverket, den hittar du här. Du hittar även annan matnyttig information på deras hemsida.

Artikelbild: G-stock studio/Shutterstock

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

stats