Det här måste du veta innan du gör reklamsamarbeten | Vimedbarn - Topplistor för influencers

Det här måste du veta innan du gör reklamsamarbeten

Att marknadsföra produkter och tjänster i sociala medier och bloggar blir allt vanligare. Men vad är det egentligen som gäller när man gör reklam för något? Ibland kan det kännas otydligt och svårt. Därför släpper Konsumentverket nu en ny vägledning för influencers.

Den nya vägledningen för marknadsföring i sociala medier är till för att underlätta för influencers och företag att göra rätt.

Idag finns det ingen lag som säger exakt hur man ska reklammärka ett samarbete. Men att skriva “I samarbete med…” funkar inte som reklammärkning. Tydlighet är a och o, dina följare ska kunna urskilja direkt om det rör sig om reklam eller inte. Detta kan visas på olika sätt.

I en informationsfilm framtagen av konsumentverket så ger de några exempel på hur man kan göra för att reklammärka sina inlägg:

– Tydligt skriva ut “reklam” eller “annons” i början av inlägget

– Använda andra färger och typsnitt än vad du gör i ditt andra innehåll

– Använda någon symbol eller ett annat utformande som tydligt avviker från ditt övriga innehåll

Det här är några saker du kan göra. Huvudsaken är att det är tydligt och att reklammarkeringen kan uppfattas direkt. Den får alltså inte vara otydlig, diskret, gömd eller ligga längst ner i ett inlägg.

Om du ska göra samarbete på din blogg eller i dina sociala kanaler så rekommenderar vi att du läser igenom vägledningen som konsumentverket tagit fram. Du hittar den och annan information på deras hemsida HÄR!

Foto: Shutterstock

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

stats