Barnlogoped - Ordmobilisering | Vimedbarn - Topplistor för influencers

Barnlogoped – Ordmobilisering

Fråga:

Hej! Jag har en son som är 14 år och han har varit på utredning hos specialpedagogen på skolan och jag har fått en resultatsammanställning ITPA. Medelresultat stanine 6,8, så hon säger att allt är jättebra, inga problem alls. Ordflöde har han 3 och då menar hon att det går att öva genom att titta på en bild och komma på så många ord som möjligt.

Det här gör mig jättebekymrad för det här är problemet. Han har svårt att uttrycka sig, svårt med ord och nu går han hos speciallärare som hjälper honom med proven och fysik, kemi där det är många svåra ord. Nu är han bekymrad över hur det kommer att gå för honom i gymnasiet och vidare studier.

Tycker inte du att vi skulle behöva ha en ”diagnos”? Han har en lillasyster som är 8 år som har samma problem (det är hennes lärare som fått oss att inse att det är något som inte stämmer, jag har undrat med sonen (även med deras pappa) men inte vetat eller förstått vad jag ska göra). Skulle du vilja ge några tips om hur vi ska gå vidare? Det är ett riktigt handikapp att inte kunna uttrycka sig, det blir väldigt många missförstånd. Dottern ska få gå på utredning hos en logoped som kommunen använder och det känns bra för då får hon hjälp tidigt. Det är värre för min son, han behöver en bedömning snabbt så att vi vet var hjläpen behövs sättas in. Han kanske också måste tänka på det när han väljer gymnasium så småningom. Tack på förhand för svar! MVH Marie

Svar:

Hej! Finns det inte logoped i kommunen eller på landstinget som även din son kan få träffa? Ring till ditt närmaste sjukhus och fråga, de flesta sjukhus har logopedmottagningar. Det låter som att det skulle vara bra med en bedömning av hela hans språkliga förmåga. Precis som du säger, både för att veta vad han ska träna och för att få rätt hjälp och stöd inför gymnasiet. Det finns två sällskapsspel i handeln som är bra för att träna ordmobilisering. Börja med dessa tills ni får komma till en logoped som jag förutsätter att ni får göra. Det ena heter ”A-ö junior” och det andra heter ”Säg det med andra ord”. Jag har köpt båda på BR men de finns även på andra ställen. Båda spelen innehåller en tidsaspekt som jag tar bort när jag tränar med dem. Stressmomentet är onödigt och ställer bara till det. Sen kan ni leka ordlekar tillsammans där man ska komma på ord på en viss bokstav, att alla ska komma på ord på tex K. Eller att den första börjar med ett ord tex katt, då ska nästa komma på ett ord på den bokstav som orden innan slutade på, alltså T. Eller så kan ni köra ordlekar inom kategori tex mat, kläder, länder, färger osv. Ytterligare en ordlek är att någon bestämmer ett ämne eller en sak, sen ska ni komma på så många ord som har med ämnet/saken att göra, tex hund–> svans, tassar, päls, koppel, klappa, hundrädsla osv. Gör det som en lek där ni tävlar mot varandra.

Vänligen Maria,www.barnlogopeden.se

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

stats