Fortsätt träna under graviditeten | Vimedbarn - Topplistor för influencers

Fortsätt träna under graviditeten

Många gravida kvinnor slutar att träna – helt i onödan. De medicinska rekommendationerna är nämligen tydliga: fysisk aktivitet under graviditet ger en rad positiva hälsoeffekter och ska istället uppmuntras.

– Under förutsättning att graviditeten är normal och att man mår bra så finns det många goda argument för att gravida kvinnor bör ägna sig åt någon form av träning. Studier har bland annat visat att risken för högt blodtryck och graviditetsdiabetes minskar. Det finns också all anledning att se till att undvika övervikt som vi vet innebär olika medicinska risker för fostret, säger professor Angelica Lindén Hirschberg vid Karolinska Universitetssjukhuset som dessutom är medlem av World Village of Womens Sports vetenskapliga råd.

Ända in på 2000-talet rådde det en viss osäkerhet kring de medicinska effekterna av träning för gravida kvinnor. Många valde försiktighetsprincipen av rädsla för komplikationer för såväl kvinnan som fostret. De första vetenskapligt baserade riktlinjerna på området kom år 2002 och efter det följde en strid ström av internationella rapporter – alla med samma huvudbudskap: Fortsätt träna!

Positiv självbild

– I den så kallade Cochrane-rapporten från 2006 är slutsatsen att aerobt inriktad träning under graviditeten förbättrar den fysiska prestationsförmågan samt ger kvinnan en positiv bild av den egna kroppen, säger Angelica Lindén Hirschberg.

Naturligtvis finns det aktiviteter som är mindre lämpliga under en graviditet. Däribland kan nämnas olika typer av kontaktsporter där risken för traumaskador onekligen är en faktor. Kampsporter bör exempelvis undvikas från den fjärde graviditetsmånaden och framåt. Dit hör även sporter med en inbyggd fallrisk, som ridsport och klättring. Men även om det finns aktiviteter och tillfällen – exempelvis vid sammandragningar i livmodern – där det är klokast att avstå så är det generella mönstret likväl att många gravida kvinnor än i dag är onödigt försiktiga.

Tränade du under din graviditet? Vilken träningsform rekommenderar du?

Källa: World Village of Womens Sports

2 kommentarer till “Fortsätt träna under graviditeten

  1. Jag har tränat under mina 3 graviditeter. Jag tränar inte så mkt i vanliga fall alltså blir det inte så stor omställning. Jag simmar och motionera vilket jag fortsätter med under hela graviditeten, sedan tränar jag gravid yoga 30 minuter om dagen.

  2. Min läkare (i Österrike) har radit mit att fortsätta klättra sa länge det känns bra och säkert. Jag klättrar alltsa fortfarande da och da, trots att jag är i slutet av lunarmanad 6. Dock inte längre grad 7 utan snarare 4-5, bouldrar inte och ledklättrar inte längre (i toprep faller man mjukare och kortare).
    Vad som är väldigt viktigt när man klättrar som gravid är att vara korrekt säkrad: eftersom den vanliga kletterselen maste sitta tajt över höften bör man skaffa en bröstsele, fästa den vid den vanliga selen sa att förankringspunkten hamnar högre upp och du kan ha den vanliga selen löst, bekvämt och säkert. Jag skulle heller aldrig lata nagon säkra mig utan självlåsande säkringsdon.

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons

stats