Matguide för gravida | Vimedbarn - Topplistor för influencers

Matguide för gravida

Vilka ostar får man äta när man är gravid? Får man äta gravad lax och fisk från Östersjön när man är gravid? Här får du vet allt du får och inte får äta är du är gravid, i vår matguide för gravida.

Här listar vi Livsmedelsverkets senaste råd kring vad du får och inte får äta under graviditeten. Läs även om kostråd under graviditeten i vår artikel Mat för gravida och få svar på hur du får i dig extra näring och hur du bör äta när du är gravid.

Fisk och skaldjur

Fisk och skaldjur är rikt på vitamin D, jod och selen, som är viktiga när du är gravid. Fet fisk, som lax och makrill, innehåller också omega 3-fett. Ät därför fisk 2–3 gånger i veckan och välj olika sorter, både mager och fet.

Några enstaka sorter kan ha förhöjda halter kvicksilver eller dioxin och PCB. Du bör inte äta dessa så ofta, högst 2–3 gånger per år. Det gäller särskilt om du äter egenfångad fisk, eftersom flera av sorterna främst fiskas av fritidsfiskare.


Ät 2-3 gånger i veckan,
välj olika sorter

Exempel på fisk, fiskprodukter och
skaldjur som är säkra att äta

OBS – Gravad, rökt fisk och sushi:
ät nygjorda eller nyförpackade
produkter.
Kontrollera förpackningsdatum.

All odlad fisk
Alaska pollock
Ansjovis
Blåmusslor
Fiskbullar
Fiskpinnar
Flundra/skrubbskädda
Hoki
Hummer
Kolja
Krabba, det vita köttet
Kräftor
Kummel
Lax och laxfiskar
Lutfisk
Makrill
Pangasiusmal
Pilgrimsmusslor
Räkor
Rödspätta
Sardiner
Sej
Sik (ej från Vänern och Vättern)
Sill, även inlagd
Tilapia
Tonfisk på burk

Torsklistan är inte fullständig, det finns
många fler sorter som går bra att äta.

Någon gång per år

 

Ät högst 2-3 gånger per år
sammanlagt av följande sorter
(kan innehålla kvicksilver)

Abborre
Gädda
Gös
Haj
Lake
Rocka
Svärdfisk
Stor hälleflundra (Hippoglossus
hippoglossus)
Tonfisk, färsk/fryst

 

Ät högst 2-3 gånger per år
sammanlagt av följande sorter
(kan innehålla dioxin och PCB)

Strömming/sill från Östersjön,
även surströmming

 

Lax* och öring*, vildfångad från
Östersjön, Vänern och Vättern
Sik* från Vänern och Vättern
Röding*, vildfångad från Vättern

 

Råden om dioxin och PCB gäller
även barn upp till 18 år och
kvinnor i barnafödande ålder.

 

*Det gäller främst kvinnor som äter
egenfångad fisk, eftersom dessa
fiskar sällan finns i vanliga affärer.


Listeria och toxoplasma – Bakterier och parasiter

Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella när man är gravid – listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Detta är mycket ovanligt.

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.

Listeria och toxoplasma – Så minskar du risken att smittas:

  • Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet. (listeria)
  • Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum. (listeria)
  • Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. (toxoplasma)
  • Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden. (listeria)
  • Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter. (toxoplasma)
  • Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)
  • Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror. (toxoplasma)
  • Skölj frukt och grönsaker. (toxoplasma)
  • Toxoplasmaparasiten kan också spridas med kattavföring.

Gravid – Hur mycket ska jag äta?

När du är gravid behöver du mer näring än annars, men inte så mycket mer kalorier.
I genomsnitt behövs så här mycket extra mat per dag:
Månad 1–3: 1 frukt
Månad 4–6: 1 matigt mellanmål och 1 frukt
Månad 7–9: 2 matiga mellanmål och 1 frukt

Gravid utomlands

Ska du åka utomlands när du är gravid ska du tänka på samma saker som i Sverige, förutom det man alltid bör tänka på som utlandsresenär. Med tanke på att produktsortimentet kan skilja sig från det i Sverige, och framställningssätt och hantering kan vara annorlunda, kan extra försiktighet vara befogad.

  1. Det gäller till exempel köttprodukter och ostar.
  2. Se till att grönsakerna är väl sköljda i rent vatten.
  3. Het mat är alltid att föredra framför kall.
  4. Det kan även vara klokt att undvika större havsfiskar såsom haj, stor tonfisk och svärdfisk eftersom de kan innehålla förhöjda kvicksilverhalter.

Läs mer om kostråd för gravida här: Mat för gravida

Källa: Livsmedelsverket 2013-12-02

TYCK TILL
Är du orolig över att råka äta något som du inte bör när du är gravid? Eller tillhör du dem som inte tycker att det är så petigt? Skriv av dig nedan!

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons

stats